Telia

Medlemmar som har del i GA:10 har telefoni, digital-tv och bredband via fiber genom samfälligheten. Avgiften för detta ingår i det belopp som samfälligheten debiterar dessa medlemmar två gånger per år. Två digitalmottagare ingår i paketet.

Då Telia vid upprepade tillfällen visat att de inte riktigt har koll på vårt avtal och därmed ofta ger felaktiga svar vid kontakt med kundtjänst och support så kan det vara bra att veta att:
  1. Alla grundavgifter för bredbandet, de två digitalmottagarna och telefonin ingår (dock ej samtalsavgifter, extrakanaler, hyrfilm, tillval etc). Tjänsten video-on-demand ingår i avtalet och de får ej ta ut en krypteringsavgift för den tjänsten. Tecknar man ett individuellt avtal med Telia om extra kaneler eller kanalpaket lägger de tyvärr på en krypteringsavgift (fn 49 kr/mån).
  2. Telia ska felsöka via telefon i samarbete med kunden, dvs medlemmen. Även om felet efter felsökning konstateras vara i samfällighetens fibernät ansvarar Telia för vidare felsökning och åtgärd då vi har tecknat serviceavtal med Telia.
  3. Telefonin är i grundutförande utan prisavtal. Det innebär att du kan få en annan prislista och lägre samtalsavgifter genom att teckna ett prisavtal som passar din profil. Det finns prisavtal som är kostnadsfria. Läs mer på www.telia.se/privat/fasttelefoni/ringbilligare.
Om du behöver kontakta Telia är det dessa telefonnummer som gäller:

Kundtjänst: 020-755 766
Teknisk support: 020-240 250

Mer information hittar du på www.telia.se/privat/kontakt. Välj alternativet "Bredband via nätverksuttaget"  för att bli kopplad rätt oavsett om det gäller telefoni, digital-tv eller bredband.

Mycket nöje!

14 kommentarer:

  1. Per,
    Om man betställer extra kanaler som t.ex Disney. Får då Telia lägga på en krypterings avgift? Jag har fått betala detta sedan jag beställde extra kanaler och Telia hävdar att detta är rätt.

    En annan fråga.
    Hur går det med den eventuella möjligheten att uppgradera till 100 Mbit Internet och det större program paketet som jag vet det har funnits diskussioner om?

    /JonasG

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Styrelsen kommer under året förhandla fram ett nytt avtal med Telia då det vi har nu går ut strax efter årsskiftet. Vi får se vad vi lyckas förhandla fram beträffande kanalutbud och bredbandshastighet, men då jag upplevde att intresset var stort för detta på årsstämman så är min förhoppning att vi kan inkludera detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur går det med förhandlingen?
      /David

      Radera
    2. Telia hävdar att vårt sjuårsavtal gäller från när första fastigheten anslöts och inte när kontraktet skrevs. Villaägarnas jurist bekräftar att detta är praxis. Vi fortsätter förhandlingarna med Telia och kommer även undersöka vad konkurrenterna kan erbjuda. Eventuellt kan vi förnya avtalet innan det löper ut.

      Att kollektivt utöka hastighet och kanalutbud mot en låg kostnad på nuvarande avtal skickade jag själv in som en motion till förra årets styrelse, dock avslogs den efter rådgivning med jurist då den ansågs strida mot anläggningsbeslutet.

      Radera
  4. Jonas,
    Telia hävdar att de alltid tar ut en krypteringsavgift om man tecknar ett individuellt avtal. Video-on-demand ingår i det kollektiva och därför utgår ingen avgift för det. I det avtal som NCC tecknade med Telia står dock ingenting om att krypteringsavgifter tillkommer, tror dessa avgifter infördes efter att avtalet tecknats... Så det är nog vackert att betala. Beklagar att jag gett felaktig information tidigare...

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Jag undrar hur konkurrenskraftigt vårt fibererbjudande (GA:10) med Telia är idag? Det var 5 år sedan vi tecknade avtalet och avgiften är densamma nu som då. Vilket arbete har gjorts med anledning av efterfrågan av utökat erbjudande?

    Hälsningar
    /David Olsson

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Anslöts första fastigheten 2008? Eller till när är vi bundna till Telia?

    Går det inte att prata med säljaren på Telia och göra ett tillägg till befintligt avtal dvs uppgradering till 100 Mbit/s? Jag förstår inte varför detta skulle vara ett problem, enl. din motion tidigare?

    Om bandbreddsbehovet ökar vilket det rimligen gör över en 7 årsperiod måste väl detta kunna hanteras inom ramen för bef. avtal eller ett tilläggsavtal till bef. avtal. Självklart skall vi inte binda oss i 7 år på tilläggsavtalet.

    Vad är egentligen den årliga avgiften som betalas per fastighet till GA10 för digital-TV, 10 Mbit bredband och telefoni?

    Hälsningar
    David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej David,

      Nuvarande avtal med Telia löper ut i november 2014. Det går att utöka innehållet i detta avtal, utan att förlänga avtalet. Föregående styrelse valde att tillämpa försiktighetsprincipen då en utökning av avtalet _skulle kunna_ strida mot anläggningsbeslutet. Till årets stämma i mars kommer styrelsen föreslå en ökning av hastigheten.

      Månadsavgiften för "triple-play" till Telia är 225 kr om jag minns rätt.

      Mvh / Per

      Radera
  7. Hej Per,
    Hur går det med uppgraderingen till 100 MBit?

    Mvh
    Thomas

    SvaraRadera
  8. Hej. Jag skulle vilja teckna en högre hastighet på bredband än 100 mbit/s och fick svar att vi då måste förhandla med Telia om den möjligheten skall finnas tillgänglig. Är detta ngt man skulle kunna höra med Telia?

    Mvh Fredrik Åkerlind
    FÖ 27

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik,
      maila en förfrågan till styrelsen, så kan de kontakta Telia. Jag gissar att det rör sig om att Telia behöver byta utrustning "i båda ändarna" på fibern. Om det är en obetydlig kostnad kanske det kan tas ett styrelsebeslut, annars behöver du lämna in en motion (senast årsskiftet) för beslut på ordinarie årsstämma i mars.

      Radera